Túratárskereső Blog: 2012. október

Túratárs kereső hírei - 2012. október

Radnai-havasok - 2. nap
Megvirradt a második napunk a Havasokban, mi pedig alig vártuk, hogy a befülledt sátrainkból kikecmeregjünk és szétnézzünk a völgyben. Csodás látvány fogadott, és mivel egy kép többet mond ezer szónál, ezt legjobb lesz vizuálisan érzékeltetni.
A Mosolygó-tó katlanja

A mai tervünk az volt, hogy pár száz méterrel arrébb, a Mosolygó-tónál megreggelizünk, erőt gyűjtünk, majd nekiugrunk a szerpentinnek, azon fel egészen a Nagy-Pietroszra (Borsától Nagy-Pietroszig az útvonal itt olvasható), s onnan tovább egy távoli sátorozóhelyre.

Gyalogtúra - Bükki barlangpanziók menténNyomtatás

Küldte:somigabi Túra indulás:
11/01/2012 - 08:00 -kor

Időtartam: 4 Nap

Kezdési időpontok:
1. Nap - 08:00
2. Nap - 08:00
3. Nap - 08:00
4. Nap - 08:00

Hely:
Tiszai pu.,
Miskolc, Borsod MegyeE-mail:
somigabi@gmail.comÜzenet küldése somigabi-nak

Hosszú hétvégét a fokozottan védett Magas-Bükkben fogjuk tölteni, felderítjük a jelzett út nélküli szurdokvölgyeket, a lábon meghaló több száz éves bükkösöket.

Indulás:
November 1.

11. szakasz: Nógrád - Becske, Nyugat-Cserhát

A nyugat-cserháti szakasz beszámolója annak idején valahogy kimaradt a sorból, ezt szeretném most, közel egy év elteltével bepótolni, hogy teljes legyen a történet. (A túra során végig fontosnak tartottam azt az egy alapelvet -ha már a „junior változatú” teljesítés nem jött össze-, hogy az egyes bejárt szakaszok rendben kövessék egymást, ne legyenek kihagyott, „majd később visszatérek” részek.)

Nem mondhatnám, hogy 2011.

Emléktúra és koncert a Doberdónál

A Stampedli zenekar, a Jobbik Baranya megyei szervezete és a Történelmi Vitézi Rend közös túrát szervez.
1. nap:
- Indulás Harkányból a kora hajnali órákban, létszámtól függően megállás: Pécs, Kaposvár, Nagykanizsa.
- A délelőtti órákban érkezés a Szlovén – Olasz határ közelében található Kobarid községbe, reggeli, illetve a kávé elfogyasztása után meglátogatjuk Szlovénia legnagyobb I. világháborús múzeumát.

Családi kutatótúra SzibériábanSzibériáról a legtöbb embernek a kegyetlen hideg és a gulágok jutnak eszébe. A Föld területének 1/12-ét elfoglaló területre egyre több nyugati kutató/kalandor indul, hogy próbára tegye önmagát, és minél többet megtudjon a területről. A svéd Strandberg házaspár még GPS-t sem visz, ők kutatni mennek. A családfővel, Mikaellel beszélgettünk.
Itthon Aigner Szilárdék a –20 fokot se nagyon merik bevállalni, nehogy pánik törjön ki, Szibériában pedig a –30 is langyosnak számít.

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Hű...egyre érdekesebb a klubocskád!Köszönjük!

Kalandok a Bükkben 3.

"Basszameg!" Kábé ez volt az első gondolatunk, amikor ránéztünk reggel az órára. Meg voltunk győződve, hogy most is 8 körül keltünk, mint máskor, de a szörnyű valóság az volt, hogy az óra (mobiltelefon) 11:45-öt mutatott. A szervezetünk behajtotta rajtunk az adósságát, két napi kevés alvást és kevés pihenést most egyben kellett lerónunk. Ez csak azért volt probléma, mert viszonylag hosszabb túrát terveztünk mára, amin így változtattunk ugyan egy kicsit, de azért lényegesen nem rövidítettük le.

Szauna az Alpok tetején

Négy kalandvágyó finn alkalmi szaunát épített Nyugat-Európa tetején, a Mont Blanc csúcsán. A négyes múlt szombaton nulla fok alatti hőmérsékletben mászott fel a hegyre. Ezt követően hozzáláttak a szauna felállításához, melyhez különleges sátrat és fatüzelésű kályhát használtak.

A finneknek vállalkozásuk megvalósításához jó és tiszta időre volt szükségük. A csapat még éjjel nekiindult, hogy pirkadatra felállítsa a világ talán legszebb kilátásával bíró szaunáját.

10. szakasz: Pilisszentlászló-Nógrád

Miután sikeresen túljutottam a legutóbbi szakaszt megkeserítő térdmizérián, és a legszínesebb őszi időszakot semmiképpen sem akartam kihagyni, október végén újra útra keltem, hogy a Visegrádi-hegységből még hátralevő csekély 15 km leküzdése után bevegyem magam az oly régen várt Börzsönybe.

Péntek hajnalban indultam otthonról, és egy hosszú, több átszállással tarkított, elég lehangoló tömegközlekedési „kaland” után 10 órakor végre újra Pilisszentlászlón álltam a kis templom előtt.

network.hu

Van Magyarországnak egy olyan vidéke, ami nem hasonlít semmi máshoz.

Sok szép és különleges fekvésű, akár éghajlatú, flórájú és faunájú tájra tévedhetünk persze (és különben is, a mi hazánk nem fogható semmi máshoz :), de ez a hely tényleg más, mint a többi.

Más, mert olyan, mintha mediterrán vidéken járnánk: meredek kőfalak, kristálytiszta türkizkék víztükör, az egész környezet tórpusi tengerpart benyomását kelti - nyáron, szikrázó napsütésben.

9. szakasz: Hűvösvölgy-Pilisszentlászló

Másfél hónap elteltével, október első hétvégéjén vághattam neki a következő szakasznak. Az előző rész végén említett okokból nem kívántam az éjszakát a Hűvösvölgy környéki erdőkben tölteni, így csak a szombat hajnali vonattal keltem útra. A Délitől még várt rám egy kis „városnéző” villamosozás, majd 9 után pár perccel megérkeztem a hűvösvölgyi kiindulóponthoz.

Rám-szakadékFigyelem!A balesetek elkerülése érdekében ajánlatos betartani az alábbi tanácsokat: •A balesetek elkerülése érdekében és a jelentős turistaforgalom miatt a Rám-szakadék zöld jelzésű turistaútján kizárólag alulról felfelé, azaz Dömös felől Dobogókő irányába haladjanak! Dobogókőről Dömös irányába lefelé a Lukács-árokban vezető sárga turistajelzést válasszák!• Esős, havas időben ne induljunk el a Rám-szakadékba!

• • Mindvégig kövessük a turistajelzést!

Radnai-havasok - 0. és 1. nap
Még ki sem hevertem a kameruni élményeket, 2 nap múlva indultunk Dóri-Andris-Laca-én (azaz Attila) összeállításban a Radnai-havasokba egy négynapos túrára. Dóri és én Budapestről indultunk a hajnalok hajnalán, majd két barátunkkal Debrecenben kiegészülve haladtunk tovább Szatmárnémeti felé. Innen busszal akartunk továbbmenni Máramarosszigetre, de Andris, aki a túra tervezését és szervezését vállalta, már előre megírta, hogy jelentős bizonytalansági faktora van a romániai buszozásnak.

HAIX AIRPOWER P6 HIGH BAKANCS TESZT
Jó Gyurgyó, Vagány Gyurgyó

Haix Airpower P6 High

Bizalom, hűség, csalódás?Hangzatos címszavak mégis ezek jutottak először eszembe a tesztíráshoz leülve. Elemezzük hát az előbbieket. Bizalom: Második Haixomat nyűvöm, az első bakancs alkalmi vételként került hozzám kemény 15 ezer(!) forintot perkáltam le érte. Már a második héttől elkezdett recsegni a először a balos, nemsokára a jobbos is. Jórészt utcai használatban egyéb probléma nem jelentkezett és mivel ebben az életszakaszomban a nesztelen lépések nem voltak annyira fontosak számomra kibékültem a helyzettel.

Kecskés Gábor Emléktúra - 2012. november 17. - Időpont változás!

Időpontja: 2012. november 17. Indulás: reggel 07:00 órakor Mátraházáról.

A túrára vendégek is jöhetnek, kérjük a jelentkezőket a tura@arcvonal.org címen bejelentkezni. Visszaigazoló emailt nem küldünk!

Kecskés Gábor természetbarát és túrázó bajtársunk emlékének tisztelegve a megjelenés csak túra, vagy katonás öltözékben lehetséges.

Kalandok a Bükkben 2.

Második nap tehát Csurgótól nem messze, a Pipis-hegy oldalában ébredtünk. Érdekesség, hogy a háború előtti időszakban a Szilvásvárad és Bánkút közötti terület tilos területnek számított, vadaskerttel és kerítéssel. A terület birtokosa egyébként nem volt annyira rossz arc, ugyanis a diósgyőri vasasoknak, akik Bánkúton akartak menedékházat építeni maguknak, nemhogy megadta az engedélyt, de még segített is nekik a munkálatokban.

8. szakasz: Dorog-Hűvösvölgy

Bokros teendőim miatt négy hónap is eltelt, mire újból nekivághattam az Országos Kék egy újabb szakaszának. Nem mondhatnám, hogy ezt a szakaszt vártam a legjobban, mert budapesti éveim alatt viszonylag sokat jártam errefelé, és a tapasztaltak alapján nem lopta be magát a szívembe ez a szegény „parkerdő”. Persze ez a legkevésbé sem az erdő hibája… A terv szerint Dorog-Hűvösvölgy-Visegrád útirányon 100 km-t tettem volna meg péntek estétől vasárnap délutánig, azonban, mint már annyiszor, a terv módosult menet közben.

Több száz hektáros tarvágás - egész erdőket tüntetnek el Székelyföldön

Hatalmas erdőterületek tűntek el néhány év alatt a Hargita megyei Görgényi-havasokból. A több száz hektáros tarvágásra máig nem derül fény, ha egy kutatócsoport be nem vezetett volna egy új módszert a fakitermelés monitorozására. Miután műholdfelvételeken figyelték az erdős területek alakulását, a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a Görgényi-havasokban 2003 és 2006 között 650 hektár vörösfenyőerdőt vágtak ki.

Szívet csavaró!!

A legjobb őszi túrák Ausztriában

Az ősz egyértelműen a túrázás időszaka. A nagy magasság, egy hosszabb táv épp olyan kihívást jelenthet, mint saját magunk legyőzése. Az biztos, hogy mozgás közben még a hétköznapi problémáknak is búcsút inthetünk, a felszabaduló boldogsághormonokról már nem is beszélve .

Mind többen kerekednek fel, hogy kimozduljanak a kevésbé tiszta városokból, jól érezzék magukat, közben pedig új tájakat fedezzenek fel. Az országhoz közel számos túrázási lehetőséget találhatunk.

7. szakasz: Csókakő - Szárliget - Dorog

Mivel a korábbiakban nem igazán sikerült tartani azt a „junior változat” kiírásában is megfogalmazott elvet, hogy hosszabb szakaszokban abszolváljuk a Kéktúrát, ne a „hivatalos” szakaszolás szerint (ez kb. 60 km-es etapokra osztja az 1128 km-es távot), ezt a túrát mintegy kísérletnek szántam, annak megvizsgálására, hogy az eredeti koncepció egyáltalán „működőképes-e”.

Egyszer volt, hol nem...
2012/03/07 01:00:24 Küldte: Dors

Egyszer volt, hol nem: az ember lánya több profi túrán való részvétel után úgy döntött, hogy szervezésre adja a fejét. Kinézi az útvonalat, rákészül, toboroz, majd a szent napon felkél, és elindul - szerencsét próbálni .

Szóval szervezőnk (ÉN!) beesik az általa megadott helyre épp időben, és az időközben 2-ről 1 főre amortizált résztvevő csapat nincs sehol.

Kicsi tájékozódás - ilyen busz nincs, de sebaj van másik.

Superman Otthona - Óriási kristálybarlang Mexikóban2011.06.17. 18:17 kevlar

Ha érdekel, Superman híres kristálybarlangja nem csak fikció. A filmbeli díszlethez hasonló elképesztő természeti jelenség a valóságban is fellelhető, mégpedig Mexikóban.
Cave of the Crystals, vagymás nevén az Óriások Kristálybarlangja a Naica bányában található, a mexikói Chihuahua-ban. Itt találhatók a Föld legnagyobb természetes kristályai. A barlangban eddig fellelt legnagyobb darab11 méter hosszú, 4 méter átmérőjű és 55 tonna súlyú.

Turista útjelzések Magyarországon

A itt felsorolt egységes turista útjelzések -  másnéven turista jelzések - Magyarországon 1930 óta használatosak. A turista térképeken piros folytonos vonallal ábrázolják az útvonalakat. A turistaút színjelzését vagy a kezdőbetűk feltüntetésével vagy a tényleges szín és jelzés kódot ábrázolják. A jelzéseket általában jól látható tereptárgyakra, jellemzően fák törzsére, sziklákra festik fel. Ezeknek az útjelzéseknek a színe négyféle lehet: kék, piros, sárga, és zöld.

A csajos csapat újra száguld
2012/10/05 18:55:35 Küldte: megyula

(Avagy nem megy(ul)a túra)

Hát persze, hogy nem megy(ul)a túra, hiszen kiváló erdélyi barátom (Guruloo) Jani túrája az, melyről a következőkben írok!

Alig egy hónappal korábban, egy valóban megyula túrán vettünk közösen részt néhány szemrevaló női személy társaságában, az nemes Hargita-hegység Vargyas-szorosában és más vad, kies helyein bolyongva. (Arról „Mosolygó Hargita I.-II.” címmel olvashattatok.)

Ama tekinteteket terelő személyek el is határozták rögvest, hogy lesz még annak folytatása.

6. szakasz: Zirc - Csókakő

Az újévi túra után már megint közel 2 hónap telt el, mire újra természetközelbe kerülhettem. Ezúttal Hiperionnal indultunk neki a tél végének. A tervezett táv, Zirc és Szárliget között, közel 110 km volt (sajnos a körülmények hatására a második nap délelőtt, közel 60 km után félbe kellett szakítani). A kitűzött február végi 3 naposra bővített hétvége előtti hetekben a célterületen volt minden, amit el lehet képzelni ilyentájt: nagy havazás, olvadás, eső, sár… De a rövidtávú előrejelzésben már viszonylag enyhe időt ígértek, helyenként záporokkal.

A világ egyik legszebb természeti jelensége most zajlik a Hortobágyon! mentés

Közzétéve: 2012.10.16. Kedd, 15:24 | Utoljára frissítve: 48 perce | Szerző: FM

MTI-fotó: Czeglédi Zsolt

Talán sokan nem is tudják, hogy Európa legnagyobb daru-gyülekező helye a Hortobágyi Nemzeti Park területén van. Az október 11-i számlálások szerint közel 54.000 daru tartózkodik ott, a fotók ekkor készültek.

Az Észak-Európából (zömmel Finnországból) szeptember második felében érkező madarak a komolyabb fagyok beköszöntéig maradnak.

Bükki túra

A miskolci csoport túrán vett részt a hét végén. A programon inkább a csoport fiatalabbik része képviseltette magát. A túra tereptan foglalkozással kezdődött, tekintettel arra, hogy új, ifjú jelentkezők is voltak, átnéztük a tájoló és térképhasználat alapjait.

A Bükkben megtett 20 kilométeres távot a területre jellemző szintkülönbségek, és az ott található emlékművek és keresztek felkeresése tette változatosabbá.

A kalandutazás női kompromisszumai

Csereklei Maria- Akinek már vannak utazási tapasztalatai a minden kényelmet kielégítő romantikus-mézeshetes vagy a tíznapos, teljes–ellátásos nyaralásokon túl is, azok bizonyára tudják, hogy mennyi lemondással jár a nők számára egy több hónapos kalandtúra, melynek egyik sarkalatos jellemzője a le-nem-szervezettség.

Az alábbiakban egy csokorba kísérlem meg összegyűjteni élményeimet e kérdéskörben:

Kalandok a Bükkben 1.

A Bükk Magyarország egyik legszebb túrahelye, ez nem vitás, viszont nem is adja könnyen magát. Feljutni nem egy kéjutazás, főleg három napi cuccal. Ráadásul a közlekedés is botrányos (erről még lesz szó!), Egerből a vonat a Szilvásváradig tartó 30 km-es utat kemény 1 óra alatt döcögi végig. Oké, szép ez az útvonal, hazánk legizgalmasabb vasútvonala, de hát akkor is. Nem a vonaton akarunk gyönyörködni, hanem minél hamarabb el akarjuk érni a fennsíkot.

Szép jó reggelt!

5. szakasz: Nagyvázsony - Zirc - Jásd

Bézból:

Országos Kéktúra: Újévi Bakony

Prológ: Hát csak maradt itt is egy maréknyi csapat, akik nem csak a virtuális térben mozognak!  Vándor, Kontrra és a többiek itteni erőfeszítései arra indítottak, hogy -ha átmenetileg is- részt vegyek a Tapasztalásban, és barátaimmal annak a bizonyos "vékony határnak*" egyik, vagy másik oldalán imbolyogva teljesítsük az Országos Kék Túrát.

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Triplán köszönöm!Kincsesbányán nőttünk fel .

Gore-Tex bakancs mint söröskorsó

Magazin / 2010-12-04

Írta: Szabó Máté „Légipék”

Meindl Softline PRO GTX

Talán még emlékeztek Latsko ötletére, mely szerint a bakancsából akár sört is lehetne inni, olyan jól működik a GTX membránja! Adódott belőle egy félreértés, mely ismét azt mutatja, hogy kishazánkban nem divat a megfelelő tájékoztatás…

Latsko magyarázatából kiderült, hogy a membrán működéséből adódóan pattanhat ki a fejünkből, hogy hőn szeretett lábbelinkből sört szürcsölgessünk.

Göllei Szilvia üzente 11 éve

keménységű talp, valamint a boka biztos

4. szakasz: Badacsonytördemic - Nagyvázsony

Ezt a rövid, 45 km-es szakaszt egy laza őszi sétának szántam a szépséges Balaton-felvidéken. Mivel most is a szokásos péntek este-vasárnap időtartammal lehetett tervezni, viszonylag bővében voltunk az időnek, és nyugodtan áldozhattunk volna a táj szépségeinek, ha nem tesz keresztbe egy régi ismerősöm a Balatonról: a tejfölsűrű, rettenetes köd…

November 20.

Komolyabb hálózsákok (2)

Magazin / 2009-10-29

Írta: Szentirmai László “Latsko”

Az alvás komfortját két tényező adja egy múmia-szabású hálózsákban. Az egyik a mozgásszabadság mértéke, a másik a hőtartás (vagyis, hogy milyen meleg egy hálózsák). Sajnos a kettő egymással ellentétben áll, így érdemes pár dolgot e sajátosságokról is megemlíteni.

Nyilvánvalóan kényelmesebbek a nagyobb belső térrel szolgáló modellek (ez alatt a szélesebb vállszabású darabokat értem).

A téli túrázás szubjektív veszélyei (az emberi tényezők) - 3. rész

Az objektív veszélyforrásokat tőlünk függetlennek, a szubjektíveket elsősorban tőlünk függőnek mondjuk. Azonban vannak bizonyos objektív veszélyek, amelyek előre láthatóak, pl. egy mozgó kőtömb egy szakadékban, vagy a jól látható gleccserhasadékok...

LAvina a Magas-Tátrában

Lavina a Magas-Tátrában (fotó: Farkas Zsolt)

Hogyan csökkentsük a kockázatot a lehető legkisebbre?

Ha hegyi sportokat űzünk, tudatosan bizonyos kockázatot vállalunk.

Alternatív szemléletű felszerelésépítés, avagy hogyan ne nézzünk ki hegymászónak…

Filter / 2012-05-22

Írta: Szentirmai László “Latsko”

Mivel évek óta foglalkozom outdoor felszerelésekkel, így szinte mindig ilyesmikben járok. Meg is kaptam ilyenkor gyakran, hogy úgy nézek ki, mint aki most jött a hegyről. És hát gondolom mással is előfordult ez már rajtam kívül… Ezen felbuzdulva elkezdtem (a tőlem megszokott “minőség mindenekfelett” elv mentén) olyan cuccokat keresni, melyek kiváló védelmet biztosítanak a megszokott minőség és jó márkaimázs mellett.

3. szakasz: Zalaszántó - Badacsonytördemic

A júliusi túrán sajnos nem sikerült elérnünk a szakaszvégpontot jelentő Keszthelyig, így Zalaszántó lett a következő túra kiindulópontja. Ezt a szakaszt eredetileg 4 napra és Nagyvázsonyig terveztem, de mivel különböző problémák miatt egyedül vágtam neki, továbbá a feszített tempó a jelentős részben aszfaltos útvonalon erősen megviselte a futóművemet, végül 2 napra és Badacsonytördemic vasútállomás szakaszvégpontig rövidítettem.

A Gore-tex szövet

A Gore-tex szövet 25 évvel ezelőtti bevezetésével alapjaiban változtatta meg a csúcsminőségű külső ruházatokkal szemben támasztott elvárásokat. Különböző anyagai máig a legmagasabb minőség standardjának számítanak. Mit is érdemes tudni a híres cég által előállított szövetekről?

A Gore-Tex története 1958-ban indult, amikor két amerikai kutató, Wilbert Gore és Vieve Gore fölfedezte egy különleges molekulában, a politetraflouretilénben, azaz PTFE-ben rejlő piaci lehetőségeket (az anyag ismertebb neve a DuPont teflon).

A SÁTOROZÁSRÓL - ÁLTALÁBAN ÉS KONKRÉTAN

Tartalomjegyzék

Sátorozni többféle helyen lehet: kempingben, sátortáborokban, vándortáborokban, nyilvános sátorozó helyeken, kertekben – tehát a civilizációban – és a természetben: ezt hívják vadkempingezésnek.

2. szakasz: Sárvár - Sümeg - Zalaszántó

A már sokszor megénekelt összeszerveződési nehézségek miatt a következő nekirugaszkodás is többszöri halasztást szenvedett; de végre július 17-re, egy forró pénteki napra sikerült kitűzni a sárvári startot.

Egy kis kitérőt megér az odajutás is, nagy élmény volt…  Siófoktól Székesfehérvárig még semmi rendkívüli nem történt.

A hegyek veszélyei, avagy mikor van szezonja magashegyi túráknak/mászásoknak (2. rész)

Cikkünk második részében arra kaptok választ hogy miért ne menjünk decemberben a Grossglocknerre vagy a Gerlachfalvi-csúcsra, iletve mikor van idénye a hótalpas túráknak. Tovább elemezzük a veszélyeket és hogy mik a hegymászóbalesetek legfőbb okai.

Miért ne menjünk decemberben a Grossglocknerre vagy a Gerlachfalvi-csúcsra?

Ősszel, az első hóesések után, még ha azok bőségesek is, a hó még nem eléggé alakult át ahhoz, hogy jó kötőanyagot alkosson, így ősszel és tél elején hasonló a helyzet az Alpokban található gleccserekkel, mint júniusban (rejtve maradnak a gleccserhasadékok, és nem minden esetben tartja meg a túrázót a hasadékot takaró hóréteg).

Felszerelés: a túrabakancs

A túra lényegét teszi tönkre, ha nem megfelelő lábbeliben vágunk neki. Egy feltört láb, egy vízhólyag kínjai azt az élményt veszik el tőlünk, amiért útnak indultunk.

Lássunk néhány fontos szabályt, amit mindenképp érdemes szem előtt tartani ebben a témában.

Bakancsápolás HanWag módra..

Hasznos tippek a HanWagtól...

Somkúti Nándor tanácsai...

Barlangvédelem a BNP területén1. A barlangok jelentőségéről röviden

A barlang a magyar természetvédelmi törvény alapján a földkérget alkotó kőzetben kialakult olyan természetes üreg, melynek hossztengelye meghaladja a két métert, és - jelenlegi vagy természetes kitöltésének eltávolítása esetén - mérete egy ember számára lehetővé teszi a behatolást.

A barlangok az élettelen természeti-táji értékek kategóriájába tartozó természeti objektumok. A földtörténet gazdag eseménysorának, úgymint a hegységképződési, a felszínfejlődési folyamatoknak, az éghajlatváltozásoknak, az élővilág evolúciójának epizódjait őrzik a szaktudományok, valamint az oktatás és a tudományos ismeretterjesztés számára.

1. szakasz: Írottkő - Sárvár

Gyermekkorom egyik emlékezetes tévés sorozata volt a Másfélmillió Lépés Magyarországon, melyben Rockenbauer Pál és csapata mutatta be az Országos Kék Túra útvonalát. (Feltételezem, ezzel még sokan vannak így.) Sok év múltán, mikor viszonylag aktívan túrázni kezdtem, néha felvetődött, hogy végig kellene járni ezt az útvonalat, de évekig nem álltam neki a megvalósításnak.

A hegyek veszélyei, avagy mikor van szezonja magashegyi túráknak/mászásoknak (1. rész)

A következő gondolatok leírására az inspirált, hogy a közelmúltban elég sok hegymászó baleset történt decemberben, valamint az, hogy a túrázók gyakran hívnak fel tanácsot kérni, mikor induljanak el egy adott csúcs meghódítására.

Néhány konkrétan elhangzott kérdés a témában:
  • Június első felében mennénk a Grossvenedigerre. Jó-e az időpont?
  • Decemberben szeretnénk menni a Grossglocknerre, vagy a Gerlachfalvi-csúcsra a Magas-Tátrában.

Hanwag Tatra Gore-Tex bakancs

Első blikk / 2012-04-16

Írta: Kurilla Annamária “Amini”

Általános iskolás koromban minden nyári szünet első 2-3 hete az Országos Kék-túra egy-egy szakaszának teljesítésével telt. Június vége viszont köztudottan nem az év legszárazabb időszaka kishazánkban, így a szakadó eső szinte állandó kísérőnk volt a közel 1700 km-en. Felszerelésünk a kor színvonalának megfelelően külsővázas kényelmetlen hátizsákokból, befülledő, kényelmetlen PVC esőkabátokból, és állandóan beázó, vízhólyagot okozó sportcipőkből állt.

Hogyan pakoljunk a hátizsákunkba?

Egy gyalogtúra során hosszú távon egyáltalán nem mindegy, milyen egy hátizsák súlyelosztása, könnyen hozzáférünk-e a gyakran használt eszközökhöz. Íme néhány tipp, hogy hogyan pakolj a hátizsákodba, ha gyalogtúrára indulsz.

Egyensúly és súlyelosztás

Sokan úgy gondolják, hogy mindig a legnehezebb elemeket kell a hátizsák aljára helyezni. Ez téves elgondolás! Az ideális súlyelosztás az, ha a súlyosabb csomagokat a csípő környékére helyezzük.

Overallos barlangtúrák a Bükki Nemzeti Park kiépítetlen barlangjaiban

A Bükki Nemzeti Park területén overallos barlangtúrákon lehet részt venni az alábbi 8 barlangban:

• Bolhási-víznyelőbarlang
  • Esztáz-kői-barlang
  • Gyurkó-lápai-barlang
  • Kecske-lyuk
  • Kő-lyuk
  • Létrási Vizes-barlang
  • Lilla-barlang
  • Vénusz-barlang

barlangokban sem villanyvilágítás, sem betonjárda nincs, azonban helyenként létra segíti a közlekedést, pl. a Létrási Vizes-, Esztáz-kői-barlangban, és a Bolhási-víznyelőbarlangban.

Tatonka Kimberley 70 nagyzsák teszt

Tartós teszt / 2012-10-01

Írta: Groholy Máté

Halljunk hát a táskáról mellyel a hátamon két hétig bóklásztam Marokkóban. A „kicsike” Kimberley névre hallgat, de a név ellenére nem filigrán kiscsaj, inkább NDK-s birkózónő. Kellett is a sok szteroid, hogy elnyelje és bírja azt a sok lomot amit beledobáltam. Két hétre szükséges ruha, hálózsák-bivakzsák, mászócuccok, meleg ruha a Toubkal-ra, szóval nem volt éppen üres.

TMRSZ: Beszámoló tagunk Erdélyi útjáról

Tisztelt kollégák!

Le kellene írnom, hogy székelyföldi nyaralásunk alkalmával mit láttam, éreztem, tapasztaltam, de ez szerintem lehetetlen. Ezt az embernek saját szemével kell látnia, saját magának kell megtapasztalni, éreznie.

Az egészről talán csak annyit tudnék írni, hogy való igaz: Nincsenek lépten-nyomon wellness, meg csilli-villi szállodák, teniszpályák és egyebek.

A Bükk-hegység lak(hat)ó barlangjai

Hazánk, ezenbelül az Északi-Középhegység legromantikusabb, legvadregényesebb, természeti szépségekben leggazdagabb hegysége a Bükk. A 800 m fölé emelkedő fennsíkjának déli peremén sorakozó köveiről csodálatos, egyedien magával ragadó a panoráma! Az a romantika sem megvetendő amelyet a hegyoldalakban, völgyekben megbúvó barlangok nyújtanak. Magyarországon háromezernél több barlangot ismernek a kutatók, amelyből több mint 800 a Bükk-hegységben található, A barlangok a hegység egyik izgalmas látnivalói.

Hőmérsékleti értékek

Ezek a hálózsák legfőbb adatai, amik alapvetően meghatározzák a méretét és árát is. Célszerű előre tisztázni, hogy hideg éjszakákra készülsz például egy magashegyi túra során, vagy a forró trópusokra indulsz. Mivel a szélsőségek között nem igazán van kompromisszum a hálózsákok terén, ezért a gyakran utazóknak több hálózsákuk is van, attól függően, hogy hová utaznak, és ott milyen körülmények várják őket.

Mindegyik hálózsákon egy sor hőmérsékleti adatot találsz, amik lehetnek elsőre megtévesztőek is.

Olasz-kapui Tanösvény

Az Olasz-kapui Tanösvény (Olasz kapu - Fekete-sár-rét - Tar-kő - Őserdő - Káposztáskert-lápa - Olasz-kapu) geológiai, felszínalaktani, botanikai, zoológiai és kultúrtörténeti ismereteket egyaránt nyújt.

tovább a galériához

Megismerkedhetünk az antropogén eredetű hegyi rétek (Fekete-sár-rét, Zsidó-rét) gazdag karsztforma-kincsével, a fennsíkperemi bércek karros felszíneivel, gazdag élővilágot rejtő sziklagyepjeivel (Tar-kő), az Őserdő 24 hektár területű montán bükkösével, a Nagy-fennsík nyugati felének leghosszabb töbörsoros völgyével (Káposztáskert-lápa) és az ország legmagasabban elhelyezkedő barlangjával: a hegység legidősebb forrásbarlang-nemzedékéhez tartozó Kőrös-barlanggal.

Zéró tolerancia a sasmérgezőknek

Új LIFE projekt indul a parlagi sasok védelmére

Az Európai Unió LIFE programja idén lesz 20 éves, amely időtartam alatt Európa szerte 3506 természet- és környezetvédelmi projektet társfinanszíroztak mintegy 2,5 milliárd euró értékben. Magyarországi szervezetek 2001 óta pályázhatnak a LIFE alap támogatására, amely így a Vidékfejlesztési (korábban Környezetvédelmi és Vízügyi) Minisztérium társfinanszírozásával nálunk is a veszélyeztetett fajok és a Natura 2000 területek védelmének fő támogatójává vált az elmúlt évtizedben.

Boltkörkép: hol vásároljon az alkalmi túrázó?

2012. szeptember 26., szerda 21:01

Eljött a kirándulások évszaka, ősszel aki csak teheti, kimegy a szabadba. Túl nagy hegyek nincsenek Magyarországon, nem is kell különösebb túrafelszerelés, ha elmegyünk Dobogókőre enni egy zsíroskenyeret, de azért az amatőr és alkalmi túrázóknak is jól jön egy vízhatlan cipő, egy jó esőkabát, egy melegebb pulóver és esetleg egy kényelmes nadrág is.

Kecskelyuk barlang

postdateicon2010. szeptember 23. csütörtök, 20:25 | PDF | Nyomtatás

A Bükk-hegységben közel 1100 kisebb-nagyobb karsztos üreg ismert. Bár ezek közül a legjelentősebbek Nagy-fennsíkon találhatók, a nem idegenforgalmi barlangok közül mégis a kis-fennsíki Kecske-lyuk az egyik legismertebb, leglátogatottabb.

A tipikus forrásbarlang tágas, 5 m magas és valamivel szélesebb háromszögletű bejárattal nyílik a Forrás-völgy É-i oldalán, az időszakos patak bal partján,a Király-kúttól kb.

Bükk, elvonótúra

Az utóbbi idők kintalvásos tesztjei nem voltak ám annyira öncélúak. Újabb nagy hajrá lesz könyvírás téren, így kénytelen voltam gyorstörlést alkalmazni.

Irány a medvék. Csak immár a csikorgó télben.

Erről egyedül az időjárásfelelősnek felejtettem el szólni – szegény meg nem tudta, hogy most telet csináljon, vagy tavaszt? Nos… ez lett belőle: pár nap tél, pár nap tavasz, aztán megint tél.

A tervezett útvonal: kocsi leparkol a szülőknél Egerben, busszal ki Nagyvisnyóra, onnan a dédesi vár mellett gyalog fel Bánkútra, tovább a fennsík déli szegélyéig, Három-kő, Tar-kő, aztán le a mélybe (remélhetőleg gyalog), a sziklák tövében alvás, aztán másnap Stimecz-ház, Felsőtárkány, Felnémet.

Egy természetvédelmi őr három napja

Bajomi Bálint, greenfo.hu

2010. február 25. 15:39

Milyen feladatai vannak egy őrnek? Hogyan telnek a munkanapjai? Helyszíni riport Zala megyéből.

Megérkezés

A behavazott táj szépen mutatott a napfényes időben, amikor egy februári hétfő reggelen Nagykanizsára utaztam. Itt találkoztam ugyanis Klein Ákossal, a Balaton- felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság természetvédelmi őrével. Utána három napig együtt jártuk a Nyugat-Zalai Tájegységben lévő körzetét, hogy bepillantást nyújthassak a kedves olvasóknak az őrök mindennapjaiba.

Klein Ákos körzete az átlaghoz képest nagynak mondható, összesen 113 542 hektár kiterjedésű – ennek mintegy 20%-a védett, vagy Natura 2000-es terület.

Védett területek Zemplénben
Zempléni Tájvédelmi Körzet

A védett terület nagysága:
26 496 hektár, ebből fokozottan védett 2 395 hektár.
Elhelyezkedés: A tájvédelmi körzet a Zempléni-hegység Makkoshotyka Boldogkőváralja vonaltól északra eső területeinek két központi részét foglalja magába.
Látogatás: A fokozottan védett területrészek kivételével szabadon látogatható.
Kezelő: Bükki Nemzeti Park Igazgatósága

Többet mutat ...

Geocaching a védett természeti területeken

A védett természeti területeken történő geocaching tevékenység tárgyában az 1996. évi LIII. törvény a természet védelméről tekintendő irányadónak. Védett természeti területre történő rejtéskor különös körültekintéssel kell eljárni, betartva a vonatkozó jogszabályokat.

A rejtést megelőzően a főoldal jobb alsó részén található koordináta-ellenőrzővel megnézhető, hogy egy adott koordináta védett területre esik-e.