Túratárskereső Blog: 2012. november

Túratárs kereső hírei - 2012. november

A turista tízparancsolat

Sokan mosolyognak, amikor szó esik arról, hogy van egy turista-tízparancsolat is. Mosolyognak és legyintenek; ők azt akarják ezzel mondani, hogy ők már régen túl vannak azon a kezdőkoron, amikor még szem előtt kell tartani a szabályokat; ők azt akarják ezzel a fölényes gesztussal kifejezni, hogy ők mint turisták még a tízparancsolat által körülírt lelkivilágnak is magasan felette állanak.

Ők - tisztelet a kivételnek - a legnagyobb lelkinyugalommal és egetverő lármával járják a tilos területeket, - de ugyanakkor szónokolnak idehaza, a heti összejöveteleken és szidják a barbár területtulajdonost, aki elzárja a területét, a helyett, hogy diadalkapuval fogadná a turistákat.

Magas Tátra és Káposztafalvi karszt 4.nap - Lomnic
2012/11/10 00:58:41 Küldte: trainux

Előző nap: Magas Tátra és Káposztafalvi karszt 3.nap - Szoliszkó

Utolsó napra valami könnyűt-gyorsat terveztünk mivel ma még haza is kell érni, így spontán úgy döntöttünk gyerünk fel felvonóval a Lomnicra. Megdöbbenésünkre ez nem is olyan egyszerű. Elővételben érdemes megvenni a jegyet, ha fel akarunk menni a csúcsra, mert egyébként nincs sok esély hogy kapunk.

Mivel nekünk előző nap kimaradt a vízesés, úgy határoztunk először megnézzük azt, utána pedig felvonódunk de csak a Kő-pataki menedékházig a Lomnic alá.

A "kirándulók"

Tehát kísérletet tettél egy társaskirándulással. És nem vagy túlságosan elragadtatva?!

Nem tudom, de nem is akarom tudni, hogy me1yik egyesület hivatalos túrájához csatlakoztál. Amit pedig megírtál róluk, az, sajnos, eléggé általános.

Sajnos! - eléggé általános.

Mi is történt veled?

Kikerestél egy sokat ígérő, szép túrát! Reggel pontosan fél órával az indulás előtt megjelentél a pályaudvaron és - nem találtál künn senkit.

EME JEGYZET EGY REMEK MEDVE-LES ESETE
Készült: 2011-08-18
1 (1/0)
Harmadik alkalom, hogy Tusnádfürdőn jártunk, idén a leghosszabbat, 8éjszakát. Már első alkalommal szemet szúrt a szinte minden utca sarkán kinn lógó piros táblácska, román és magyar nyelvű felirattal (Figyelem! Medvék járnak), mely először viccelődésre adott okot, majd miután egyre több helybeli figyelmeztetett minket, kisebb hátborzongatós félszé alakult.

Magas Tátra és Káposztafalvi karszt 3.nap - Szoliszkó
2012/11/09 23:48:18 Küldte: trainux

Előző nap: Magas Tátra és Káposztafalvi karszt 2.nap - Vöröstorony hágó

Másnap reggel felébredve éreztük, hogy a tervbe vett Lorenz-hágó a mai napra erős lenne. Reggeli közben tanakodtunk egyet, és elhatároztuk, hogy csak a Fátyol vízesésig megyünk. Így az irányt a Csorbai-tó felé vettük. A városka szélén lévő tó igazán idilli képet mutat, a kristálytiszta vízben tükröződnek a hegyek, körben mindenhol sétáló vagy éppen tornázó emberek, ha elnézünk a hegyek felé láthatjuk a síparadicsomot.

Kecskés Gábor emléktúra - egy bajtársunk beszámolója

Hajnalban keltünk, hogy időben felérhessünk a Mátrába, a találkozóhelyre. Összegyűjtöttük a bajtársakat, és négy fővel, plusz egy fő kutya, útnak indultunk. A köd és forgalom miatt kis késéssel érkeztünk, de még időben.

Elindult a közel száz fős menet, a megszokott útvonalon. Jó érzés volt az ország minden részéről érkező bajtársak látványa, a hangulat pedig végig kiváló volt.

9 SZOKATLAN SIVATAG
Készült: 2012-01-20
1 (1/0)
Forróság... szárazság... kilométereken keresztül csak homok és sziklák... ezen képek ugranak be ha a sivatagokról van szó, de nem feltétlen van így a valóságban. Nem minden sivatag egyforma, most a szokatlanokból következik egy 9-es top lista.

1. A sivatag lagúnákkal - Lencois Maranhenses, Brazília

Szinte valótlan és hihetetlen látvány ahogy a sok ezernyi homokdűne és lagúna váltja egymást a Lencois Maranhenses Nemzeti Park területén.

A hátizsák

Az első túrád tehát sikerült!

Az egyetlen, ami határozott panasz a leveledben, a hátizsákkal van kapcsolatban.

Van egy "ócska, régi" hátizsákod és azt elvitted magaddal. Jól tetted. Belétetted az uzsonnát - azt is jól tetted. Beletettél egy zseblámpát - azt is jól tetted. Beletettél egy felöltőt és egy kötött mellényt - ezt már nem tetted jól. Felöltőt és kötött mellényt egy napsütéses őszi, délutáni kirándulásra csak azok visznek, akiknek ez az első túrájuk.

Kelet-Régió összetartás

November 18-án reggel, terepruhás hungaristák "szálltak" meg egy álmos kis falut a Bükk-hegység szívében. Ezen a zord, ködös reggelen gyülekeztek a keleti országrész hungaristái, hogy egy rövidebb túrán vegyenek részt, ahol lehetőség van egymást is jobban megismerni. A Kelet-Régió csoportjainak egy része meg is tudott jelenni, hogy együtt teljesítsék a kitűzött távot. Az érkezést követően a csoportvezetők sorakozót rendeltek el, ahol kihirdetésre került a táv, a szintkülönbség, és azok a csúcsok, melyeket megmásznak.

„Indulj el egy úton...” - Az Országos Kék Túra (szubjektív élménybeszámoló)

17. szakasz: Zemplén, az Út” vége...

2/2., befejező rész

Szombat reggel korábban keltünk, mint előző nap és 6 órakor már úton is voltunk. Gyorsan kivilágosodott, de a felkelő napot hamar takarták előlünk a közelben magasodó Sátor-hegyek. Pár perc után kereszteztük a piros jelzést, majd az ősöreg Rákóczi-fához értünk. (Ebből is van pár az országban…) Ez az öreg tölgy ki tudja, mióta áll itt; törzsét vaspántok erősítik, a beteg részeket tégla, beton pótolja.

FLYING FOX XXL
Címkék: flying_fox leogang
Készült: 2011-11-25
1 (1/0)
Ahogy egyre jobban megyünk bele az orrfagyasztóan hideg, komoran szürke és extra rövid nappalok időszakába, egyre többször gondolunk vissza a kellemesen meleg nyári napokra, és az akkori kalandokra. Így vagyok ezzel Én is, így elővettem egy nyár eleji fantasztikus kalandom videóját... ugye nincs tériszonyotok? :)

Európa legnagyobb Flying Fox-ja Leogangban (Ausztria) található.

Magas Tátra és Káposztafalvi karszt 2.nap - Vöröstorony hágó
2012/11/09 19:26:24 Küldte: trainux

Előző nap: Magas Tátra és Káposztafalvi karszt 1.nap - Hernád áttörés és Vörös kolostor

A tegnapi bemelegítő kirándulás után jöhet egy igazi túra - nem is gondoltam még ekkor hogy mennyire igazam lesz :) Mostmár nem háttal a Tátrának hanem szembe vala indultunk Ótátrafüredre, ahonnan a sikló indul felfelé.

A Lomnici csúcs még Alsóerdőfalváról

Lomnic távolról

Miután megérkeztünk Tarajkára, elindultunk a Tarpataki vízesés felé a zöld jelzésen.

Csoportkép a vízesésnél:

Tarpataki vízesés

Itt elég sokat időztünk, hiszen volt mit fényképezni.

TERMÉSZET ESZENCIA - KAMCSATKA
Címkék: kamcsatka
Készült: 2011-02-16
0 (0/0)
Izland mellett Kamcsatka az a hely a Földön, ami érintetlenségével, vadságával, tisztaságával úgy vonz, mint darazsakat a ragacsosan lédús gyümölcs. Egy orosz fotósnak hála, pár meseszép képen keresztül Mi is utazáson vehetünk részt erre a meseszép helyre.

Az utolsó kitörés 1923-ban volt itt, azóta sziklák zárják el krátert.

Annak a néhány embernek a jelenléte, akik itt élnek, csak ritkán láthatók, olykor még akkor is nehezen.

Monstone.hu

Ugrás helyszínre                                  Asztag-kő                 Darvastó                 Esztramos                 Gánt                 Kislőd, Öreg-hegy                 Rudabánya                 Pécs, Vasas külfejtés                 Pécs, Karolina külfejtés
Asztag-kő

A Mátra egy eldugott, mégis viszonylag könnyen megközelíthető pontján, egy rég felhagyott kőbánya teraszait több száz méteren keresztül követve juthatunk az Asztag-kő csúcsát alkotó gejzírkúphoz.

Az első túra

Leveled igazán nem lepett meg. Amikor vasárnap este találkoztunk a hatos villamoson és elmondtuk egymásnak, hogy a vasárnapunk hogy telt el, én utólag bevallom, hogy sajnáltalak kissé!... és mint Te írod leveledben - Te irigyeltél. Ez a kis - nem rosszindulatú - irigykedés indította útnak leveledet, melyre íme: sietek válaszolni!

Beleuntál a vasárnapi zsúrokba, látogatásokba mint Te írod: az "unalom-szórakozásba".

„Indulj el egy úton...” - Az Országos Kék Túra (szubjektív élménybeszámoló)

17. szakasz: Zemplén, az Út” vége...

2/1 rész

Ezt is megértük: 2012. március közepén, pontosan 3 évvel a kezdés után,  az Országos Kék utolsó szakaszának veselkedhettünk neki… Már említettem az előző részben is, mennyire vártam már ezt a szakaszt. Nem csak azért, mert „utolsó”, hanem a Zemplén számomra ismeretlen, távoli, nagyon izgalmas terület volt mindig is.

Sokkal több, mint karóra... Suunto Core és Vector teszt

Egy könnyű túrán csak követni kell a jelzést, de magashegyi túrán, esetleg köddel, viharral nehezítve, már más a leányzó fekvése.

Fotógaléria

HIRDETÉS

Bárki, aki kicsit komolyabban űz outdoor sportot, legyen az akár hegymászás, kerékpározás, vagy például könnyű búvárkodás, hasznos, ha pár információ szó szerint mindig kéznél van.

Ilyen adat például a hőmérséklet (pontosabban annak változása), magasság (vagy mélység),légnyomás (és annak változása), és tájolás (irányzék).

Magas Tátra és Káposztafalvi karszt 1.nap - Hernád áttörés és Vörös kolostor
2012/11/06 21:21:41 Küldte: trainux

Ha az ember körülnéz milyen látnivalók vannak a Káposztafalvi karszt és a Magas Tátra környékén, hamar rájön, hogy az az idő, amit a kirándulásra szánt, kevés, bármennyi is legyen az. Mi azért megpróbáltunk néhány utat besűríteni négy napba, kihasználva a hosszú hétvégét.

Péntek este munka után indultunk neki Budapestről két autóval. Éjfél körül érkeztünk meg Alsóerdőfalvára, a szállásunkra.

16. szakasz: Bódvaszilas - Encs

A Szalonnai-hegységen és a Cserehát dombvidéke

Idén semmiképpen nem akartam a tavalyihoz hasonló téli szünetet tartani a „kékülésben”, így némi szerveződési probléma után végül 2012. január utolsó hétvégéjét jelöltük ki a (reményeim szerint utolsó előtti) Kék-szakasz, a kies Cserehát teljesítésére. Ezúttal nem sikerült megismételni a múltkori, rekordnak számító négyfős létszámot; Horkával kettesben vágtunk neki a korábbi enyhe napokhoz képest meglehetősen hidegnek ígérkező hétvégének.

Radnai-havasok - 4. és 5. nap
Az utolsó sátorozós éjszakát is megúsztuk eső nélkül, és most a szél sem zörgette a védőfóliát, így álmunk relatív nyugalomban telt. Előző éjjel az ennivalókat jól elrejtettük, mert arra számítottunk, hogy a közeli nyáj kutyái elkóborolhatnak felénk, de végül ők sem jöttek.

Ez az utolsó napunk a hegyekben, nem is lehet más a tervünk, mint a lejutás, amely ereszkedéssel jár elkerülhetetlenül.

Sátor

Aki sátorvásárlás előtt áll, nem árt, ha először is a következő két kérdést felteszi magának:
Hol fogom használni a sátrat? Mennyi pénzt költhetek sátorra?
A két kérdés nem választható el élesen egymástól, hiszen a sátrak ára elsősorban az általuk kínált komfortfokozat függvénye.

Az első kérdés azért fontos, mert nem mindegy, hogy magad cipeled majd a sátradat napokon, heteken keresztül egy magashegyi gyalogtúrán, vagy kempingben használod, ahová valamilyen közlekedési eszközzel, autóbusszal, személyautóval érkeztél.

VAKLÁRMA

Bárki, aki kilép a civilizált környezet biztonsági előírásainak, ellenőrzési és segélynyújtási rendszerének területéről, magyarul csavarog egyet a vadonban, annak azonnal fokozott figyelemmel kell lennie önmaga és túratársai épségére. Különösen igaz ez a barlangjárás, hegy- és sziklamászás, légi-, vagy vízisportok gyakorlóira.

De ugyanúgy vonatkozik ez az egyszerű turistákra is, ha az átlagosnál veszedelmesebb, aknabarlangokkal, sziklákkal, szakadékokkal tagolt vidéken űzik szenvedélyüket.

A tábori konyha etalonja. Jetboil Flash (és evőeszközök) tesztje

A Flash névre keresztelt termékük tulajdonképpen egy minimális méretre, egymásba összepakolt konyha, szuper könnyű súllyal...

HIRDETÉS

Aki már indult túrázni úgy a természet lágy ölébe, hogy egy kis sátrazással vagy netalán kinn alvással fűszerezte, szembesült a tábori konyha optimális méretűre és súlyúra csomagolásának kényes feladatával. Mert hát egy-egy túra után esténként jól esik a forró vacsora, reggel pedig egy melengető és ébresztő kávé vagy tea… de a több kilós, esetenként hatalmas többlet felszerelés a hátunkon már kevésbé.

Képgaléria a soproni hungaristák túrájáról

A Pax Hungarica Mozgalom soproni csoportja kihasználta ezt a szép késő őszi időt, és túrázott egyet. Reggel kilenckor az első utunk a Sopron-bánfalvi hősi temetőbe vezetett, utána felmásztunk a sörházdombi kilátóba, ahonnan csodálatos rálátás volt a városra. Utána megnéztük a volt karmelita templomot és kolostort, amit 1441-ben építettek Szent Farkas tiszteletére, amit Sopron város 1482-ben átadott a pálos rendnek, ami az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend a világon.

15. szakasz: Putnok - Bódvaszilas

A Borsodi-dombság és az Aggteleki-karszt

Kihasználva az évszakhoz képest enyhe időt, a Borsodi-dombságon és Aggteleki-karszton átvezető Kék-szakasz teljesítésére december második hétvégéjét tűztük ki. Két váratlan öröm is ért, egyrészt Bézból újra csatlakozott a „kékülő” csapathoz, másrészt Horka is betársult szombat délelőttől Zádorfalván.

Rejtélyes labirintus

A titokzatos, emberkéz által épített földalatti hatalmas barlangrendszerek, labirintusok a Föld különböző részein megtalálhatóak, gyakorlatilag az összes kontinensen.

Az alábbi képeket saját magam készítettem 2007-ben Észak-Peruban (Cajamarca tartomány, Ninabamba falu), és több, mint biztos, hogy a Móricz János által bejárt dél-ecuadori rendszerrel összeköttetésben áll (ne feledjük, ő maga is említi, hogy a legfontosabb kamrák átnyúlnak az észak-perui területre).

Luxus kényelem egy tankban

Avagy Zamberlan Vioz Plus GT bakancs teszt

Fotógaléria

HIRDETÉS

Egy újabb robosztus bakancs került a kezeim közé, illetve hogy pontos legyek, a lábaimra. A minőségi, felső kategóriás márka, a Zamberlan egy népszerű, és közkedvelt modelljével vetettem magam a hegyek közé tesztelni, hogy kiderítsem, miért is sikeres a modell.

Zamberlan Vioz teszt (Fotó: Paraferee)

Fotó: Paraferee

A HÁTTÉR
1929-ben, Giuseppe Zamberlan megalapította a Zamberlan céget, mely azóta is családi vállalkozásként működik, és a legmagasabb minőséget képviseli.

14. szakasz: Szarvaskő - Putnok

Keresztül a Bükkön és az Upponyi-hegységen

2011. szeptemberének utolsó napján, újabb két hónap kihagyás után kerekedtünk fel újra KBa-val, hogy bejárjuk a Kék egy újabb szakaszát, az Upponyi-hegységgel megtoldva is mindössze nem egészen 60 kilométeres Bükki Kéket. Ami ténylegesen a Bükk, az csak 40 kilométer, de ez is mennyi szépséget tartogatott…

A szokásos vonatos kalandtúra után este fél hétkor érkeztünk meg Szarvaskő kies vasútállomására.

Radnai-havasok - 3. nap
A harmadik nap reggelén tehát a Repedő-csúcs északi oldalában ébredtünk. Nem egyedül tettük ezt, mert késő este román turisták érkeztek a táborhelyre, tőlünk kicsit távolabb vertek sátrat. A tervünk az volt, hogy a piros sáv jelzést követve felmászunk a Repedő-nyeregbe, ott rendesen bereggelizünk, majd a Nyerges-tető mellett elhaladva a Puzdra-nyeregben eldöntjük, megmásszuk-e a Nagy-Tejest, előreláthatóan igen. Onnan vissza nyeregbe és tovább a gerincen a Galac felé, ahol majd aztán lesz egy sátorozóhely.

Legvadregényesebb vasútvonal

És a valóság - lehetne az alcím.

A Szalajka-völgy és Szilvásvárad még a legutolsó, leggagyibb útikönyben is benne van. Extrém látnivalókban szűkölködő hazánkban az ilyen kis Fátyol-vízesésekre, kisvasutas völgyekre, teleszemetelt ősemberbarlangokra, Lipicai ménesre, Lovas múzeumra, meg pisztrángtelepre és Szikla-forrásokra is büszkék vagyunk. Megjegyzem, joggal. Viszont az ilyen helyek turisztikai kihasználása általában odáig terjed csak, hogy csinálunk egy bazársort, meg lehúzós kisvendéglőket, ahol 30 dekásnak adják el a 20 dekás pisztrángot, plusz a szokásos panziók, és a szalonnasütő helyek a szétbarmolt erdőkben.

13. szakasz: Mátraverebély-Sirok

Keresztül a Mátrán és még egy kicsit tovább...

Bő egy hónappal a Kelet-Cserhát -helyenként szó szerint- leküzdése és egy több mint öt órás vonatút után újra ott álltam hát Mátraverebély vasúti megállóhely kies peronján. A túlságosan is légkondicionált vonatból kilépve párás meleg fogadott a Mátra lábánál.

Kaja, pia, nyami, nasi...
setafika.hu - turazas, kirandulas
Nagyon nem mindegy, hogy miként válogatjuk össze ételeinket, főleg, ha hosszabb, több napos túrára indulunk. Rövid távú kirándulásoknál persze mindez nem olyan kritikus, elég egy-két szendó, a gyerekeknek valami ropogtatni való és megfelelő mennyiségű folyadék.Tehát először nézzük, mi az, ami nélkül el sem indulhatunk:
Mivel akár hidegben, akár melegben gyalogolunk, izzadni fogunk, ezért elengedhetetlenül fontos, hogy elég folyadékot vigyünk magunkkal (még akkor is, ha az utiterv alapján feltételezhető, hogy valahol fel tudunk tankolni).

A természet szökőkútjai.. a gejzírek

gejzírek (más néven szökőforrások) melegvizes források, melyek többnyire szabályos időközönkéntkitörnek, és vizet, illetve vízgőzt juttatnak szökőkútszerűen a levegőbe. Nevüket a világ szinte minden nyelve az Izlandon található Geysir nevéből vette. Ennek a nevezetes gejzírnek pedig az izlandi gjósakitörni jelentésű igéből származik az elnevezése.

A ma is érvényben lévő elmélet szerint (aminek alapjait 1846-ban Robert Wilhelm Bunsen fektette le) a gejzír üregeinek, csatornáinak mélyén magmatikus gázokból származó hő halmozódik fel.

Történelmi rejtélyek

Az elmúlt évek során sokat utazgatok a Kárpát-medencében. Az úti célról mindig igyekszek minél több információt elolvasni, felkészülni a történelméből, tájékozódni a jelentőségéről. Ilyenkor, amikor egy-egy várromot, szakrális helyet, vagy egyéb történelmi nevezetességet megnézek, olyankor bejárom a környékét is. Ezeknek a döntő többsége teljesen felesleges, mert az ember látszólag céltalanul a gazban bóklászik, alagutakban, barlangokban gumicsizmában piszkolja magát össze, és a végén, amikor kikúszik, kimászik az üregekből, úgy néz ki, mint egy dagonyázott disznó.

12. szakasz: Becske-Mátraverebély,

Kelet-Cserhát

Két hónap elteltével, 2011. június 10-én kerekedtünk fel újra KBa-val, hogy megküzdjünk a Cserháti Kék még hátralevő, közel 70 km-es szakaszával. A küzdést néhol sajnos szó szerint kellett érteni (erről később részletesebben), de alapvetően egészen kellemes vidéknek bizonyult a Kelet-Cserhát, sokkal szebb volt annál, amit a beszámolók alapján elképzeltem…

A dunántúli szakaszokon még nem volt különösebb gondom a közlekedéssel, de ahogy nő a távolság otthontól, egyre kalandosabbá válik már az oda- és hazaút is.

SZABÓ GYÖRGY BÜKKSZENTKERESZTI FÜVES EMBER TANÁCSAI:

AGYDAGANAT:

Minden nap egyszerű petróleummal, amit háztartási boltokban lehet kapni a 2
nyaki ütőeret, kell bekenni és belemasszírozni napjában többször.
A teák elkészítésének módja minden zacskón rajta van, hogy áztatni, forrázni, vagy főzni kell-e?

AGYI VÉRELLÁTÁS:

Félig megtöltünk egy kisebb dunsztos üveget megpucolt fokhagymával és 2 dl.
almaecettel leöntjük. Ezt érleljük legalább egy héten keresztül, majd a két nyaki eret két oldalt időnként bekenjük és beledörzsöljük az érbe.